Het zal ook jou niet zijn ontgaan: grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland haalde alle kranten en nieuwssites. Als ik dit schrijf, moet de BOOS video nog op YouTube komen. Ik weet dus nog niet of er meerdere personen binnen The Voice zich hebben schuldig gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.
Wat is hier eigenlijk de afspraak?
Wat me wel duidelijk wordt, is dat er blijkbaar bij The Voice (en bij Talpa? en bij de producent?) intern geen afspraken zijn wat wel en niet mag en hoe er wordt omgegaan met fouten en incidenten.
Een bult
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Wat je wilt voorkomen, is dat dezelfde fouten keer op keer gemaakt worden. En dat het een bult wordt waar je niet meer omheen kunt.
Fouten voorkomen of leren van fouten?
Zoals gezegd: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is dus onmogelijk om alle fouten te voorkomen. Waar je wel aan kunt werken is dat je als organisatie wilt leren van fouten die zijn gemaakt. Maar dat vraagt wel wat.
Bagger voorkomen begint met definitie
Het begint ermee dat voor iedereen duidelijk is wat wel en niet mag, wat wel en niet ok is. De vervolgstap is om te zorgen dat je er procedures op hebt en formulieren en werkprocessen. En dat iedereen de procedures kent en de formulieren kan vinden en invult als er een fout wordt gemaakt.
Wettelijke plicht rond incidenten melden
Voor de zorg is het melden van incidenten wettelijk vastgelegd. Dat is niet gek als je bedenkt dat een fout in de zorg makkelijk tot serieuze gevolgen kan leiden. Maar zelfs als het wettelijk verplicht is, vraagt dat om toelichting en kennis. Het mailen van de wettekst is onvoldoende.
Wat is een incident?
Want wanneer spreek je van een incident? Waar moet een medewerker dat melden en wie moet die melding eigenlijk doen? Ook is het goed om voldoende toelichting te geven.
Zodat iedereen weet dat je bijvoorbeeld een melding doet als er (gelukkig!) geen of weinig gevolgen zijn door de fout. En waarbij de vervolgstap is om te kijken of de fout op de een of andere manier in de toekomst voorkomen kan worden.
E–learning is goede eerste stap
E–learning is een goede eerste stap om medewerkers kennis rond verplichte wettelijke thema’s aan te bieden.
In de e–learning leren medewerkers wat Incidenten melden inhoudt. En ze oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden, waardoor ze weten wat ze moeten doen als het nodig is. Na het volgen van de e–learning beschikt iedereen over dezelfde basiskennis. En je kunt goed monitoren of iedereen rond zo’n belangrijk thema de e–learning heeft gedaan en de toets met goed resultaat heeft afgesloten.
bekijk hier ons aanbod voor de VVT
bekijk hier ons aanbod voor de GHZ