Bij CME-Online ondersteunen we diverse klanten bij grootschalige e-learningstrajecten. En daarbij valt op, dat er soms grote verschillen zijn hoeveel cursisten de e-learning afronden. Ook als de cursisten dezelfde e-learning doen en dezelfde mails hebben ontvangen. Waar zit m dat dan in? We geven 5 tips.
Tip 1: heldere afspraken
Maak heldere afspraken en doe dat op verschillende onderwerpen: maak afspraken over tijd (hoe lang mag de deelnemer erover doen, mag de cursist er uren voor schrijven?) en over consequenties (wat betekent het als de deelnemer het niet doet?).
Met collega’s maak je een taakverdeling over wie wat doet. Om de deelnemers te volgen tijdens het traject, zijn er bijvoorbeeld begeleiders nodig. Als een begeleider constateert dat een deelnemer achterop ligt, geeft die een signaal door aan de leidinggevende. Zorg dat de leidinggevende voldoende op de hoogte is van inhoud en afspraken met de deelnemer. Anders krijg je spraakverwarring intern.
Tip 2: ondersteuning
Hoe ga je medewerkers ondersteunen? Eén van de dingen waarmee je dat kunt doen is ondersteunende mails sturen gedurende het traject. Van “Welkom bij de e-learning! Hier kun je inloggen …” tot “We zijn nu op de helft, ben jij ook ongeveer op de helft?”. Wij hebben inmiddels ruime ervaring hiermee en merken dat deelnemers de mails fijn vinden. En zorg ook dat de helpdesk paraat is om vlot vragen en vraagjes te beantwoorden. Zo houd je de vaart erin bij de gemotiveerde cursisten.
Ook met ondersteunende materialen zoals checklists en protocollen kun je deelnemers ondersteunen bij het leerproces.
Tip 3: follow up naar achterblijvers
Ook na de deadline zijn er altijd mensen die nog niet klaar zijn. Ga dan het gesprek aan en ga niet gelijk met de sancties zwaaien. Zo kom je erachter wat eraan scheelt en kun je gaan bijsturen. Voor de afspraken is het goed om follow-up te doen en achterblijvers aan te spreken. Dat is ook belangrijk naar deelnemers die wel op tijd klaar zijn. Want je voelt je als cursist wel een sufhoofd als je netjes aan de verplichtingen voldoet, maar als dan blijkt dat er toch niemand is die ernaar vraagt…
Tip 4: motiveer deelnemers
Positieve aandacht is fijn, dus zorg ervoor dat je medewerkers motiveert. Feliciteer ze als ze de toets hebben gehaald. Zorg dat ze een certificaat krijgen na afronding. Al heeft een certificaat op zich lang niet altijd een formele betekenis, het kan voor medewerkers heel waardevol zijn. En denk ook mee als de cursist door omstandigheden niet op tijd kan afronden (denk aan ziek, problemen thuis): wanneer kan het wel af zijn. Hoeveel ga je dan elke week doen.
Tip 5: evaluatie
Evalueer, want al is het een geslaagd e-learningtraject, het is altijd goed om na te gaan wat er goed ging en wat beter kon. Onlangs hoorde ik van een medewerker die een BHV e-learning moest doen (niet van ons!) en als ze een vraag fout had, moest ze helemaal opnieuw beginnen. Je begrijpt dat ze na 3 x een foute vraag, en dus 3x opnieuw beginnen er helemaal klaar mee was.
Kijk in de evaluatie zowel naar de procedure (hoe hebben we het proces aangepakt, wat ging goed, wat kon beter) als naar de inhoud (hoe beoordelen cursisten de inhoud: wat gaat goed, wat kan beter). Wij evalueren altijd met de deelnemers. In een van de evaluaties meldde een deelnemer dat ze de woordenlijst met vaktermen zo handig vond, dat ze deze had uitgeprint. Dat vonden wij dan weer zo handig, dat we die hebben toegevoegd aan de ondersteunende mails. Zodat alle deelnemers deze handige woordenlijst zouden zien.
Eén reactie
Heel handig artikel. Je hebt in de beginfase altijd knelpunten, de kinderziekten. Door het steeds evalueren met de deelnemers, kun je heel goed op weg om het verder beter te laten geschieden. Geen enkel onderwijssysteem is perfect (naar mijn inziens), want er komen vaak tot altijd zaken voor waarop je niet volledig voorbereid bent.