Methodisch rapporteren in de zorg verbeteren met SOAP
Ben je verzorgende of verpleegkundige? Dan is rapporteren een belangrijk onderdeel van je werk. Maar weet je wat nou zo opvallend is: lang niet iedereen heeft goed leren rapporteren. En dat zorgt voor miscommunicatie. Verkeerde zorg. Ontevreden familie en naasten. Gelukkig kun je daar heel simpel iets aan doen, met SOAP rapporteren.
Even opfrissen: waarom rapporteer je ook alweer?
Rapporteren is nuttig om te laten zien wat je hebt gedaan en of jij vervolgacties van je collega’s verwacht. Je rapporteert ook voor de meelezende familie en naasten, zodat ze inzicht hebben in de dagelijkse gang van zaken.
Daarnaast bekijken zowel de Inspectie als de HKZ de rapportages nauwgezet: je moet kunnen aantonen dat je niet zomaar wat doet, maar dat je volgens een plan handelt.
SOAP verbetert het methodisch rapporteren in de zorg
SOAP staat voor: Subjectief, Objectief, Analyse, Plan.
Subjectief
Onder deze noemer valt de waarneming van de zorgvrager zelf.
- ‘Ik voel me hondsberoerd, ik heb al drie keer overgegeven.’
- Of, bij een andere cliënt: ‘Ik ben tegen een deur aangelopen.’
Objectief
Objectief gaat over de feiten die de zorgmedewerker kan toevoegen.
- In het geval van de hondsberoerde cliënt is een objectieve waarneming dat de zorgvrager koorts heeft of klam aanvoelt op het voorhoofd.
- In het geval van de zorgvrager die tegen de deur aangelopen is: zorgvrager heeft een blauw oog (links) en een wondje aan linker wenkbrauw.
Analyse
Natuurlijk: jij bent geen arts. Je stelt geen diagnoses. Maar je kunt wel analyseren wat er aan de hand kan zijn.
- Als er een virus rondwaart dat buikgriep veroorzaakt, dan ligt het voor de hand dat de zorgvrager daar last van heeft.
- Van een verhaal met een blauwe oog is het al wat lastiger. Is de cliënt echt tegen de deur aangelopen en is dat een teken van duizeligheid en slecht zien? Of moet je het in de hoek van ouderenmishandeling zoeken?
Door de stappen subjectief-objectief-analyse word je gedwongen om goed na te denken over wat er aan de hand is. In het geval van het blauwe oog is de analyse waarschijnlijk dat je niet weet waardoor het komt. Je houdt in de gaten of er vaker dergelijke signalen zijn.
Plan
In de P van plan komt een actie en een tijdspad.
- Bij de zorgvrager die veel moet overgeven is het een goed plan dat de persoon voldoende drinkt en eventueel voldoende zouten binnenkrijgt. Verbetert de situatie niet binnen 24 uur, dan is contact met de huisarts nodig.
- Bij de situatie met het blauwe oog is het: afwachten en in de gaten houden. De komende dagen ben je alert op alle signalen die het blauwe oog kunnen verklaren. Denk aan ouderenmishandeling of bijvoorbeeld een aandoening, waardoor de zorgvrager duizelig wordt, niet goed ziet of fysiek onhandig wordt.
Dus
De SOAP rapportage helpt je structuur aan te brengen. Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega’s in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat. En als je weet waar het fout gaat, kun je ook kijken welke oplossing past en of die oplossing daadwerkelijk helpt. Daarnaast is het met SOAP makkelijker om terug te gaan in de tijd, om te ontdekken of er bepaalde patronen zijn.
Wil je leren SOAP rapporteren?
In de e-learning SOAP rapporteren komt aan de orde waarom rapporteren belangrijk is, wat de eisen zijn van goed rapporteren en wat SOAP rapporteren is. Je oefent met heel veel praktijksituaties om het SOAP rapporteren onder de knie te krijgen. De e-learning is geaccrediteerd bij het Kwaliteitsregister V&V.
Meer weten? Bezoek onze pagina met ons gehele aanbod.